tisdag 16 mars 2010

Kräv tillbaka microsoftskatten!

Runt jul förra året (2009) gick jag runt i olika varuhus (Expert, Elgiganten och Media markt) för att köpa en dator. Alla datorer hade någon form av Windows förinstallerat. Eftersom jag enbart kommer göra Ubuntu (Linux) på datorn så skulle jag inte vilja betala de ca 800-1000 kr av priset som är OEM-licensen av Windows Vista eller Windows 7. Det utgör ju en ganska stor del av priset om datorn kostar säg 3000 kr. Butikskedjorna ovan lät mig inte köpa datorerna utan operativsystem och det gick inte att få pengarna tillbaka fastän jag inte tänkt utnyttja OEM-licensen. Detta trots att det enligt Microsofts EULA (End User License Agreement) för Vista står så här:




och för Windows 7:





I början av Januari anmälde jag detta till Konsumentverket. Den rubriken som jag tyckte passade bäst var "Felaktig prissättning". Så här skrev jag till dem:

Ärende: Felaktig prisinformation
Meddelande: När man skall köpa en ny dator idag är man tvungen att köpa en dator med någon variant av Windows förinstallerat. (Exempelvis för: Elgiganten, Expert och Media markt). Priset för Windows (OEM-versionen) är ca 900 kr. Om datorn då kostar 3000 kr så är det en ganska stor del av priset. Jag (och många med mig) kör istället Linux som är ett fritt operativsystem. Vi kan då inte välja att köpa datorn utan operativsystem. Jag har även kontaktat dessa kedjor och frågat om man kan lämna tillbaks licensen för Windows och få pengarna tillbaka. Detta går inte. (Amazon i England tillåter exempelvis detta, http://www.theopensourcerer.com/2009/07/21/getting-your-microsoft-tax-refunded-1010-for-amazon-uk/) Jag skulle vilja att butiker som säljer datorer även måste tillhandahålla datorer utan operativsystem (eller med Linux förinstallerat).


Lite senare fick jag ett svar från dem, ett word-dokument(!) med dokumentid 173065:

Tack för ditt brev
Konsumentverket/KO är den centrala myndigheten på konsumentområdet.

Verkets uppdrag är att arbeta förebyggande för att stärka konsumenternas ställning på marknaden, bl.a. genom att övervaka företagens marknadsföring och avtalsvillkor samt produkters säkerhet. Verket har även att bevaka att reglerna om distansavtal och prisinformation följs. Anmälningar och synpunkter från allmänheten är mycket värdefulla och till stor hjälp i verkets tillsynsarbete. Din anmälan förs in i verkets ärendedata-bas och kan komma att läggas till grund för ett tillsynsärende. För ett effektivt utnyttjande av resurserna ingriper Konsumentverket/KO när det är till störst nytta för konsumentkollektivet.


Igår kontaktade jag dem och frågade vad som hade hänt med mitt ärende, de verkar inte ha ngn ärendedatabas som man kan söka på bland deras sidor på Internet. Fick först ett docx-dokument som svar (Microsofts OOXML). Märkligt att en myndighet skickar ut ett format som ingen annan än Microsoft kan implementera fullt ut. Jag tycker myndigheterna skall ta lärdom av hur de gjort i Danmark. Efter att jag påpekat detta fick jag deras svar som text i ett mail:

Hej!

Konsumentverket/KO har mottagit din förfrågan angående din anmälan (dokid 173065) Konsumentverket/KO bedömer alla anmälningar. Ett ärende öppnas endast om en anmälan anses principiellt intressant eller om det finns ett större konsumentintresse.

Din anmälan har inte resulterat i ett ärende. Skulle Konsumentverket/KO få information som tyder på att frågan är principiellt intressant eller av större konsumentintresse kan ett ärende ändå öppnas. Sådan information kan komma in genom ytterligare anmälningar eller på annat sätt.


Med vänlig hälsning,

Konsumentverket/KO


Så nu hoppas jag att fler anmäler detta till konsumentverket så att vi äntligen slipper detta elände!

15 kommentarer:

  1. Oj, detta var ett skrämmande svar från konsumentverket, verkar som även de är köpta, men förhoppningsvis är de naiva som alla andra.
    Jag tänker själv utreda den fullkomligt katastrofala IT-politiken i Solna där jag undervisade lite. Det är total inlåsning som gäller.
    Jag är med och kämpar, du kan ju läsa vad jag tex skrev på min blogg om Solnas IT
    http://bloggar.computersweden.idg.se/hardcoreopensource/2010/03/31/ont-skall-med-gott-fordrivas/
    Annars är jag med i FB-gruppen Loose the Microsoft tax
    men... den har bara 30 medlemmar fn. Skrämmande.
    Det verkar behövas en service för att att man skall kunna klaga på sånt här, det passar faktiskt väl in i den affärsmodell Wish-IT som vi utvecklar, men tills vidare så får vi set till att skicka klagomål så att de tar upp ärendet.

    Man måste ha rätt att åtminstonde får återbetalning, det borde vara olagligt med sådan bundling.
    Jag skickar i alla fall in en anmälan, och skall tipsa fler.

    SvaraRadera
  2. Så nu har jag skickat in en "klagan"....

    SvaraRadera
  3. Check. Skrev följande:
    Jag skulle vilja "återuppväcka" ärende med dokumentnummer 173065 som Johan Ekblad har inlämnat. Jag kan inte annat än instämma i hans motsättning i att tvingas betala för ett operativsystem som man som konsument inte kommer att använda, då det dessutom står i operativsystemets EULA att man skall kunna lämna tillbaka operativsystemet.

    SvaraRadera
  4. Håller med till fullo och stödjer dig i detta ärende. Funderar däremot på om just konsumentverket verkligen är rätt väg. Det handlar ju iallafall inte om felaktig prisinformation.

    Möjligen passar oskäliga avtalsvillkor i standardavtal in bättre om företagen nu säger att deras policy är att inte återbetala/återköpa bundlade licenser eller tillhandahåller obundlade alternativ. Jag tror dock tyvärr att även den vägen inte leder någonvart eftersom jag inte kan hitta att företagen bryter mot konsumenträtten.

    Frågan man måste ställa sig är: vart finns det lagligt stöd för att tvinga företagen att antingen sälja obundlade datorer eller återköpa OEM-licenser man inte vill ha? Hittar man sådant stöd i exempelvis konsumentköplagen så bör man ange det i sin klagan. Alternativt kanske man kan måste starta en tvist genom att skicka in en stämningsansökan och söka stöd för den hos KO. (T.ex. grupptalan om man är många.)

    Kanske går det att hävda att företagen bryter mot konkurrenslagstiftning på något sätt, utnyttjande av Microsofts monopolställning, kartellbildning...

    Se detta som brainstorming. Jag har inga konkreta svar på vad som är bäst här och nu, men vill poängtera att det är viktigt att inte bara bli arg och lägga ner en massa energi på fel sak förgäves. Du har tagit upp ett bra ämne och jag hoppas att du får ett stort stöd för det i form av folk som engagerar sig aktivt på olika fronter, inte bara i ett avspisat ärende hos konsumentverket.

    SvaraRadera
  5. Bra ide. Jag köpte själv en netbook förra veckan med Windows 7 på, och funderade på om inte detta skulle kunna gälla.. Jag ska också skriva till konsumentverket

    SvaraRadera
  6. Kartellbildning känns vettigast. Då kan man även slänga in Apple i samma ansökan.

    SvaraRadera
  7. Bra idé! Jag har diabetes och har länge försökt tvinga butikerna i stan att sälja bullar utan socker i.

    Jag varken tål eller gillar att betala för det..

    Någon försökte få mig att baka själv, eller att gå till en bulltillverkare och be dom utforma en ny sorts bullar, utan socker i, så hade ju dom hamnat på butikshyllorna tillslut.

    Men de tyckte att jag var en gnällig jävel :|

    SvaraRadera
  8. Jag skickade precis in en liknande anmälan med hänvisning till sagda dokumentid.

    SvaraRadera
  9. Tack för detta! Skickade också in en sådan anmälan. Vi kanske skall se till att föra en grupptalan.

    SvaraRadera
  10. Nu har jag också anmält och hänvisat till ditt ärende.

    SvaraRadera
  11. Konkurrensverket borde också få en drös av anmälningar.

    SvaraRadera
  12. Har du ens läst vad det står i Eulan för Windows 7?

    Där står att "Om du inte accepterar användarvillkoren så ska du inte använda programvaran. Istället måste du kontakta tillverkaren eller installatören för att få information om dennes returvillkor. DU MÅSTE ACCEPTERA DESSA VILLKOR, som kan begränsa dina rättigheter eller kräva att du returnerar hela systemet på vilket programvaran är installerad.

    Det står klart och tydligen att det är återförsäljaren/installatören som sätter kraven, och det är DU som ska acceptera dem... Varför störa Konsumentverket med detta? Antingen så gör du som vanliga människor och köper datorn i alla fall, eller så plockar du ihop din egen (rekommenderas).

    Lite nyfiken, två år senare, om Konsumentverket hörde av sig ;)

    SvaraRadera
  13. Dags att försöka igen, i Frankrike har en advokat lyckats vinna en seger i domstol som visar att EU-lagen är tydlig: "Bundling " är olagligt! http://no.more.racketware.info/news/hardware-software-bundling-crumbles-francehttps://wiki.fsfe.org/WindowsTaxRefund

    SvaraRadera