tisdag 16 mars 2010

Kräv tillbaka microsoftskatten!

Runt jul förra året (2009) gick jag runt i olika varuhus (Expert, Elgiganten och Media markt) för att köpa en dator. Alla datorer hade någon form av Windows förinstallerat. Eftersom jag enbart kommer göra Ubuntu (Linux) på datorn så skulle jag inte vilja betala de ca 800-1000 kr av priset som är OEM-licensen av Windows Vista eller Windows 7. Det utgör ju en ganska stor del av priset om datorn kostar säg 3000 kr. Butikskedjorna ovan lät mig inte köpa datorerna utan operativsystem och det gick inte att få pengarna tillbaka fastän jag inte tänkt utnyttja OEM-licensen. Detta trots att det enligt Microsofts EULA (End User License Agreement) för Vista står så här:




och för Windows 7:





I början av Januari anmälde jag detta till Konsumentverket. Den rubriken som jag tyckte passade bäst var "Felaktig prissättning". Så här skrev jag till dem:

Ärende: Felaktig prisinformation
Meddelande: När man skall köpa en ny dator idag är man tvungen att köpa en dator med någon variant av Windows förinstallerat. (Exempelvis för: Elgiganten, Expert och Media markt). Priset för Windows (OEM-versionen) är ca 900 kr. Om datorn då kostar 3000 kr så är det en ganska stor del av priset. Jag (och många med mig) kör istället Linux som är ett fritt operativsystem. Vi kan då inte välja att köpa datorn utan operativsystem. Jag har även kontaktat dessa kedjor och frågat om man kan lämna tillbaks licensen för Windows och få pengarna tillbaka. Detta går inte. (Amazon i England tillåter exempelvis detta, http://www.theopensourcerer.com/2009/07/21/getting-your-microsoft-tax-refunded-1010-for-amazon-uk/) Jag skulle vilja att butiker som säljer datorer även måste tillhandahålla datorer utan operativsystem (eller med Linux förinstallerat).


Lite senare fick jag ett svar från dem, ett word-dokument(!) med dokumentid 173065:

Tack för ditt brev
Konsumentverket/KO är den centrala myndigheten på konsumentområdet.

Verkets uppdrag är att arbeta förebyggande för att stärka konsumenternas ställning på marknaden, bl.a. genom att övervaka företagens marknadsföring och avtalsvillkor samt produkters säkerhet. Verket har även att bevaka att reglerna om distansavtal och prisinformation följs. Anmälningar och synpunkter från allmänheten är mycket värdefulla och till stor hjälp i verkets tillsynsarbete. Din anmälan förs in i verkets ärendedata-bas och kan komma att läggas till grund för ett tillsynsärende. För ett effektivt utnyttjande av resurserna ingriper Konsumentverket/KO när det är till störst nytta för konsumentkollektivet.


Igår kontaktade jag dem och frågade vad som hade hänt med mitt ärende, de verkar inte ha ngn ärendedatabas som man kan söka på bland deras sidor på Internet. Fick först ett docx-dokument som svar (Microsofts OOXML). Märkligt att en myndighet skickar ut ett format som ingen annan än Microsoft kan implementera fullt ut. Jag tycker myndigheterna skall ta lärdom av hur de gjort i Danmark. Efter att jag påpekat detta fick jag deras svar som text i ett mail:

Hej!

Konsumentverket/KO har mottagit din förfrågan angående din anmälan (dokid 173065) Konsumentverket/KO bedömer alla anmälningar. Ett ärende öppnas endast om en anmälan anses principiellt intressant eller om det finns ett större konsumentintresse.

Din anmälan har inte resulterat i ett ärende. Skulle Konsumentverket/KO få information som tyder på att frågan är principiellt intressant eller av större konsumentintresse kan ett ärende ändå öppnas. Sådan information kan komma in genom ytterligare anmälningar eller på annat sätt.


Med vänlig hälsning,

Konsumentverket/KO


Så nu hoppas jag att fler anmäler detta till konsumentverket så att vi äntligen slipper detta elände!